• W8CONTROL

Voedingsvezels, wat zijn ze en hoe belangrijk zijn ze voor ons lichaam?

Onze diëtiste Anne legt het even kort en makkelijk uit.



Wat zijn ze?

Voedingsvezels, of kortweg vezels, is de verzamelnaam voor een groep koolhydraten die niet door de darmen verteerd worden. Verschillende

soorten voedingsmiddelen en producten bevatten verschillende soorten vezels. Die vezels hebben verschillende effecten op het lichaam en spelen een belangrijke rol voor onze gezondheid. Vezels zijn altijd van plantaardige oorsprong en zijn dus niet aanwezig in dierlijk voedsel.



Verschillende soorten vezels

Zoals hierboven beschreven bestaan er verschillende soorten vezels.

Elke soort heeft zijn eigen effect op onze gezondheid.


Dit zijn de verschillende soorten:

- Oplosbare vezels lossen op in water en hebben een positief effect op onze stofwisseling.

- Onoplosbare vezels bevorderen de werking van de darmen en stoelgang.

- Fermenteerbare vezels worden afgebroken door bacteriën in de darm en dragen bij aan het bevorderen van de stoelgang. ‘Fermenteerbare’ komt van het woord ‘fermentatie’ wat ‘afbreken’ betekent.

- De niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken door het lichaam. Voordelen van dit type vezels zijn onder andere het bevorderen van de stoelgang, ze dragen bij aan de verlaging van de cholesterol en hebben een verzadigende werking.



Darmgezondheid

Duidelijk is nu wel dat vezels hun positieve effecten uiten ter hoogte van de darmen.

Voor een goede weerstand is het van belang om te zorgen voor gezonde darmen. Dit creëer je onder andere door het eten van voldoende (>25,0 gram per dag) voedingsvezels. Drink daarnaast voldoende water (>1,5L per dag), beweeg voldoende en zorg voor zo min mogelijk stress.


Waar vind ik ze terug?

Vezels komen voor in verschillende soorten voedingsmiddelen.


Is een product ‘rijk aan vezels’ dan moet er minimaal 6 gram vezels per 100 gram inzitten.


Staat er op een etiket ‘bron van vezels’, dan zit er meer dan 3 gram vezels per 100 gram in.


Toch is het af te raden om enkel hier vanuit te gaan. De meest belangrijke bronnen van vezels zijn namelijk fruit en groenten, noten, pitten en zaden, peulvruchten, aardappelen en zoete aardappelen, zilvervliesrijst, havermout en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkoren crackers en volkoren pasta.


Wanneer fruit/groenten in de blender worden gedaan of wanneer graankorrels worden vermalen, wordt een groot deel van de vezels ‘kapot’ gemaakt. Bij volkoren producten gebeurt dit niet. Daardoor zijn deze producten rijker aan vezels dan bijvoorbeeld wit brood, witte pasta of witte rijst.


Ben ik goed bezig?


Ons lichaam heeft per dag zo’n 25 – 40 gram voedingsvezels nodig die je kunt halen uit de verschillende vezelrijke voedingsproducten.


Wil je er zeker van zijn dat je iedere dag voldoende vezels binnenkrijgt?

Neem dan zeker eens contact op zodat we dit samen kunnen bekijken en nagaan waar jij de puntjes op de i kan zetten.


E-mail: info@w8control.be


57 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven