• W8CONTROL

Een dieet is saai! Nee hoor! Hoe breng ik variatie in mijn gezond voedingspatroon?


Onze voedingscoach Lotte blogt:



We brengen jou graag wat extra tips om meer variatie te brengen in wat er op tafel komt. Wat wij dikwijls horen als mensen op dieet zijn is dat ze het beu zijn om altijd hetzelfde te eten en ze niet goed weten wat ze kunnen klaarmaken. Daar zijn genoeg recepten voor maar ook een recept volgen kost energie en tijd. Wat mensen echt willen is inspiratie. ( follow us on instagram). Hier alvast ook enkele leuke tips die een kijk geven op wat je allemaal met je voeding kan doen om toch anders, gemakkelijk en lekker te eten.


Moeite met geen gehakt eten tijdens je dieet?


Daar is een oplossing voor! Zelf je kipfilets of steak malen. Hier kan je perfect balletjes van rollen, burgers van maken, groenten mee vullen of gebruiken als gehakt in saus.

Per persoon neem je 120 gram vlees deze maal je met een keukenrobot. Je kan er kruiden aan toevoegen naargelang smaak. Look, koriander, curry, paprikapoeder, .. Om het vlees wat smeuïg te maken voeg je een scheutje olijfolie toe. ( of in je kan binden met een extra eiwit) Wat het vlees nog zachter maakt zijn gestoomde groenten mee malen onder het vlees. Zelf gebruik ik gestoomde champignons of courgette.


Gemis van puree of stoemp?


Groenten! Je kan perfect puree maken van verschillende groenten zonder dat je aardappelen nodig hebt. De groenten die ik zelf meestal gebruik zijn: broccoli, bloemkool, wortelen ook knolselder en pompoen zijn hier geschikt voor let er enkel op dat deze wel veel meer zetmeel bevatten. Ook het mengen van groenten zoals bv. wortelen met bloemkool en pureren is superlekker! Een scheutje olijfolie erbij, goed afkruiden met peper, zout en nootmuskaat en zo kan je bij je normale groenten en vlees of vis toch nog een puree serveren.



Eet jij je eten niet graag droog?


Dat hoeft ook niet! Ook tijdens je dieet kan je sauzen eten. Nu probeer inderdaad wel te minderen met ready to eat sauzen! Het is sowieso de bedoeling om eetgewoontes aan te passen en elke dag saus eten is niet nodig! Want saus bevat meestal heel veel vet en ook suikers. Hier bij W8CONTROL verkopen wij alvast heerlijke sausjes zonder suiker en vetten. Deze zijn alvast aan te raden! Je kan ook altijd gebruik maken van olijfolie, azijn of sojasaus. Af en toe een klein lepeltje mayonaise kan ook geen kwaad.

Van verse tomaten kan je dan weer een heerlijke tomatensaus of ratatouille maken. Van bloemkool maak je dan weer een heerlijke witte of kaassaus. (Je kookt het middelste van de bloemkool heel gaar voegt een klein scheutje melk toe en eventueel een klein beetje light kaas (of een lepeltje smeerkaas van milner) aan dit bloemkoolkooksel en je mixt het geheel. Bijkruiden doe je met peper, zout en nootmuskaat en je hebt een heerlijke saus om te gebruiken bij bijvoorbeeld: witloof en ham, broccoli, prei…)


Wat bij vlees of vis?


Kennen jullie de heerlijke sauzen van sublimix al? Sublimix heeft een ruim aanbod wat bouillon of saus betreft. Hier heb je heerlijke pepersaus, currysaus, jagersaus,.. Deze zijn van samenstelling allemaal heel laag aan suikers en vet. Je hebt ook de keuze om de saus te bereiden met melk of water. Kies hiervoor om de saus met water te maken want wat veel mensen ook niet weten is dat magere melk ook veel suiker bevat (lactose = melksuiker).



Pasta, lasagne of rijst?


Iedereen kent de courgette slierten of 'courgetti' al wel. Deze is gemakkelijk kant- en klaar te kopen in de supermarkten en is de perfecte vervanger voor spaghetti. Moest je geen fan zijn van courgette kan je ook wortel, raap of kool gebruiken. Voor lasagne te maken kan je ook perfect plakken courgette of aubergine gebruiken. Om rijst te vervangen is dan weer heel fijn gebrokkelde broccoli of bloemkool ideaal. Bloemkool is tevens perfect als pizza bodem. Als je een bloemkool in een fijne plak snijd en je roostert deze even kan je deze achteraf bedekken met tomatensaus, en groenten/vlees naar keuze, 10 minuten in de oven en klaar.


Tis altijd boontjes met kip..


Of steak met sla of een varkensmignonette met broccoli.. We horen heel dikwijls dat mensen een stukje vlees of vis met groenten wel eens beu geraken omdat ze dikwijls hetzelfde eten. Maar dit hoeft zeker niet! Het is leuk om te kiezen en variatie te brengen. Neem daarom nooit 1 soort groenten maar neem er 2 of 3 verschillende. Bijvoorbeeld: Kip met gebakken champignons, gestoomde bloemkool en broccoli. Of maak een wok met rundsreepjes, soja scheuten, groene en rode paprika, ajuin en oesterzwammen. Zalm met gestoofde prei en warme kerstomaatjes. Probeer te variëren! Door meer verschillende ingrediënten te gebruiken word je het eten niet zo snel beu en dan smaakt een keertje die boontjes met kip ook heel zeker!



Groenten vullen .....met groenten!


Paprika, portobello (grote paddstoel), courgette, aubergine.. deze groenten zijn heerlijk om te vullen en gemakkelijk in de oven te bereiden. Het vullen kan perfect met groenten. Fijn gesneden groentjes met een bouillon keteltje. Eieren waar je bv: spinazie onder mixt. Verse tomatenblokjes met verschillende groenten onder waar je bv. een aubergine mee kan vullen. Zeker eens de moeite waard om te proberen.


Hartige taart..


Iedereen kent de Quiche, een krokante bodem of bladerdeeg gevuld met een mengsel van ei, room en kaas. Superlekker maar niet geschikt om te eten tijdens een dieet ! Dat neemt niet weg dat je hier geen dieetvariant van kan maken. Je kan perfect een taartvorm nemen waar je een bakpapier in legt en een mengsel maken van ei met een scheutje magere melk.


TIP: mix het ei met de melk dan krijg je een luchtige mengsel en dan zwelt het ei mooi op in de oven. Voeg er wat verse kruiden, of spinazie aan toe en giet het over je favoriete groenten. Je kan er eventueel ook eens een keertje wat ham, zalm, garnalen of light kaas of mozzarella aan toevoegen. Probeer dragon eens als vers kruid, dit is heel aromatisch en geeft een heerlijk zwoele smaak.

Hopelijk krijg je met deze tips weer meer inspiratie en meer zin om te beginnen koken en te experimenteren met verschillende ingrediënten. Wat kan er nu mis gaan, toch?

Succes!


Moest je zelf leuke tips of ideeën hebben. Deel ze met ons via de pagina/groep 'w8control tips&tricks'


Volg ons voor extra inspiratie zeker ook op onze instagram account! (@w8control). Hier posten we bijna dagelijks fotos van wat wij zelf klaar maken.

448 keer bekeken

W8CONTROL TURNHOUT: STEENWEG OP DIEST 66, 2300 TURNHOUT, TEL : 0468 32 83 89

W8CONTROL OUD- TURNHOUT: STEENWEG OP TURNHOUT 68, 2360 OUD-TURNHOUT, TEL : 0470 39 26 52

W8CONTROL HOOGSTRATEN, VRIJHEID 121,

2320 HOOGSTRATEN

TEL: 0471 68 55 19

W8CONTROL BREE: OPPITERSTRAAT 17, 3960 BREE

TEL : 0498 38 26 04

MAIL: info@w8control.be

IBAN BE 41 0689 0420 3210         BTWNR: BE 0661.609.086        @2018 COPYRIGHT BY W8CONTROL  ®BISQI   DESIGN BY BOOST-IT.BE

EEN VRAAG? 

MAIL ONS