Lotte blogt: Mindful eating, hoe ga ik bewuster om met eten?

August 20, 2018

 

 

 

Mindful eten ( eating): bewuster omgaan met eten!

 

Iets wat veel mensen vergeten te doen. Ook ik ben na de zwangerschap even de controle kwijt geweest. Veel moeders zullen dit vast beamen maar na je bevalling kom je thuis en alles is heel hectisch, je loopt jezelf even voorbij en maakt sneller gemakkelijke en ongezondere keuzes. Maar tegelijkertijd wil je ook zo snel mogelijk van die overtollige zwangerschapskilo’s vanaf! Dit maak het er niet beter op en dat frustreert je nog meer… Zo beland je dus in een cirkel!

 

Voor mijn zwangerschap was ik heel fel met gezond eten en sporten bezig. Het was gewoon mijn levensstijl, niets moeilijk aan dus! Na de bevalling ging het moeilijker waardoor ik mezelf nog meer ben gaan verdiepen in gezond eten en vooral in bewuster leren eten.

 

Bewuster leren eten is een methode, geen dieet. Door jezelf meer bewust te maken van wanneer en wat je eet, leer je beter omgaan met stress, pijn, depressie maar ook verslavingen. Je gaat meer aandacht geven aan wat je eet of wanneer je eet. Wie bewuster wordt, zal niet om het even wat gedachteloos of op automatische piloot naar binnen werken.

 

Deze methode kan werken bij mensen met een snoepverslaving, binge eaters, emotie eters, overmatig eten, boulimia .. Of gewoon omdat je zelf vind dat je bewuster en rustiger moet leren eten. Het is dan ook geen dieet, er zijn geen voedingsmiddelen die niet worden toegelaten, je moet geen calorieën tellen enz... Het gaat er ook niet direct om om gewicht te verliezen maar wel over het feit dat je zelf bewuster wordt en dat je zelf ook voelt wanneer je voldaan bent of niet. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat je gaat afvallen.  En als je wel een dieet volgt, is dit ook een super slim idee om mee aan de slag te gaan.

 

Ik som hier enkele tips op die je zelf kan uitproberen. Het lukt misschien niet meteen. Wees niet te streng op jezelf, met wat oefening en aandacht ga je merken dat je meer inzicht krijgt in je eigen eetgewoonten!      

  • Heb ik ik honger of enkel goesting? We eten heel vaak uit goesting met al het lekkers wat nu te verkrijgen is. We worden in de supermarkt, reclames enzoverder constant geconfronteerd met lekkere dingen. Dus voor dat je iets wil eten, vraag jezelf even af of dit komt omdat je honger of goesting hebt? Vraag bv. aan jezelf  zou ik nu komkommer eten? Is het antwoord 'Ja' dan heb je honger en je maakt dan ook een gezondere keuze. Je zal merken dat je achteraf echt trots op jezelf bent!

 

  • Voldoende tijd nemen om te eten. Je lichaam heeft 20 minuten nodig voordat je signalen doorkrijgt van verzadiging. Dus eet je snel krijg je dit signaal niet door waardoor je een grotere portie gaat eten. Dus neem rustig te tijd om te eten, leg af en toe je bestek neer. Eet ook nooit met tv, radio, boek, computer.. dit lijd je af waardoor je de signalen ook niet ontvangt.

 

 

  • Stilstaan bij de reden waarom je eet. Eet je omdat het tijd is om te eten? Of omdat iedereen in je omgeving aan het eten is? Omdat je verdrietig bent of boos? Als je jezelf bewust word van wat je eet geniet je veel meer!

 

  • Genieten van wat je eet! Van alles bewust genieten! Ook al neem je een stuk chocolade of een zak chips.. want de bedoeling van bewust eten is dat je weet dat je niet altijd aan de verleiding hoeft toe te geven en dat ook een klein stuk chocolade of een handje chips je goesting kan stillen. Bovendien als je leert genieten van wat je eet en leert doseren, ga je geen eet-aanvallen krijgen of hoef je ook geen voedingsmiddelen te missen!

 

 

  • Weten wat je eet! Tegenwoordig zijn heel veel voedingsmiddelen bewerkt en weten heel veel mensen niet meer wat ze juist aan het eten zijn. Dus het lezen van etiketten is zeer interessant. Ook kijken van waar de groenten en fruit afkomstig zijn bijvoorbeeld.. Het gaat er om om meer stil te staan bij wat jij nu juist in je lichaam opneemt. Je gaat merken dat je na een tijdje meer kiest voor pure onbewerkte voedingsmiddelen.

 

 

Zoals ik al zei wees niet te streng op jezelf. Je kan niet falen! Het enige wat je moet doen is doorzetten! En de rest komt vanzelf. Voor je het weet is het een levensstijl geworden en is er niets moeilijk meer aan. Geloof in jezelf want je kan het 😉                                                                                                                                                                                                     



 

 

 

Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

W8CONTROL TURNHOUT: STEENWEG OP DIEST 66, 2300 TURNHOUT, TEL : 0468 32 83 89

W8CONTROL OUD- TURNHOUT: STEENWEG OP TURNHOUT 68, 2360 OUD-TURNHOUT, TEL : 0470 39 26 52

MAIL: info@w8control.be

IBAN BE 41 0689 0420 3210         BTWNR: BE 0661.609.086        @2018 COPYRIGHT BY W8CONTROL  ®BISQI   DESIGN BY BOOST-IT.BE

EEN VRAAG? 

MAIL ONS