Lotte blogt: Hoe kan je makkelijk koolhydraten vervangen of koolhydraatarm gaan eten?

September 17, 2018

 

 

Wat zijn nu juist koolhydraten, makkelijk uitgelegd zonder al te veel wetenschappelijke benamingen ? :

 

 

Een koolhydraat wordt ook wel suiker genoemd maar in feite zijn koolhydraten behalve suikers ook zetmeel. Het lichaam zet de suikers die je inneemt om in glucose die als brandstof dient voor het lichaam. De glucose die ons lichaam uit deze suikers haalt helpt ons bij al onze dagelijkse functies zoals praten en bewegen. De glucose komt terecht in ons bloed en wordt bloedsuiker genoemd. Het laat onze bloedsuikerspiegel dan ook stijgen.

Heeft ons lichaam koolhydraten nodig?

Natuurlijk hebben wij koolhydraten nodig. Maar ook daar heb je verschil in je hebt slechte of goede koolhydraten. Goede koolhydraten zitten vol vezels die essentieel zijn voor jou lichaam. Ik noem even alle goede koolhydraten voor je op:
 

  • Broccoli

  • Paddenstoelen

  • Aubergine

  • Pinda's en andere noten

  • Komkommer

  • Paprika

  • Tomaat

  • Spinazie

  • Fruit

  • Linzen en erwten

  • Volkorenbrood

  • Volkorenpasta

 

Wat zijn dan nu juist de slechte koolhydraten?

 

In tegenstelling tot de suikers in goede koolhydraten hebben we die van slechte koolhydraten niet nodig. In goede koolhydraten zitten vezels die in slechte koolhydraten niet zitten, en deze zijn belangrijk omdat ze zorgen voor een goede spijsvertering. Slechte koolhydraten zijn onder andere:
 

  • Suiker en suikerrijke frisdranken

  • Honing

  • Maïs

  • Aardappelen

  • Frieten

  • Witte rijst

  • Wit brood

  • Kaas

  • Cornflakes

  • Frisdrank

 

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je deze volledig moet schrappen uit je eetpatroon. Alles kan maar met mate!

Nu weten jullie meer wat juist koolhydraten zijn. Dat je ze zeker niet volledig moet schrappen maar wel moet kiezen voor de goede en wat minder grijpen naar de slecht variant!

Hier enkele leuke mogelijkheden om je slechte koolhydraten te vervangen door de goede! Je zal zien dat je zeker niets hoeft te missen!

 

 

  1. Het pureren van groenten. Dit kan een vervangen zijn voor je aardappelen. Je kan van verschillende groenten puree maken. Zoals, broccoli, bloemkool, koolraap, knolselder, wortelen,

  2. Bladgroenten gebruiken als wrap. Bladeren van kool, sla vullen met je favorieten groentjes, vlees of vis is een leuk en lekker alternatief veel beter dan volkoren wraps te gebruiken.

  3. Courgette, wortelen of pompen gebruiken als pasta. Tegenwoordig kent iedereen wel de spaghetti courgetti maar ook wortelen kan je hier voor gebruiken. Deze kan je ook al gesneden in de winkelrekken kopen, lekker gemakkelijk dus!

  4. En ook rijst is gemakkelijk te vervangen door een groenten. Broccoli en bloemkool. Deze kan je zelf maken door je bloemkool/broccoli te malen in een keukenrobot. Maar ook dit is tegenwoordig al voorgemalen te koop in de supermarkt.

  5. Maar ook tussen ons assortiment proteïne voeding heb je goede vervangers zowel voor brood als wraps als puree, toasten, crackers, chips..

Eet je slank en blijf genieten, het kan zeker ook zonder al die zogezegde 'lekkere' voedingsmiddelen.  Hou hier altijd rekening mee dat je inname van de gezonde voedingsmiddelen de overmacht heeft op je 'zondig' momentjes. Zo kun je jezelf perfect in shape houden! 

 

 

Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

W8CONTROL TURNHOUT: STEENWEG OP DIEST 66, 2300 TURNHOUT, TEL : 0468 32 83 89

W8CONTROL OUD- TURNHOUT: STEENWEG OP TURNHOUT 68, 2360 OUD-TURNHOUT, TEL : 0470 39 26 52

MAIL: info@w8control.be

IBAN BE 41 0689 0420 3210         BTWNR: BE 0661.609.086        @2018 COPYRIGHT BY W8CONTROL  ®BISQI   DESIGN BY BOOST-IT.BE

EEN VRAAG? 

MAIL ONS