Iris blogt: Hoe kom ik van mijn eetdrang af?

 

 

 

Hoe kom ik van mijn eetdrang af?

 

Eerst en vooral even voor de diegene die vinden dat zwaarlijvige mensen geen karakter hebben… Dit heeft niets met karakter te maken!!! Neh, het is eruit 😉

Na jaren mensen te begeleiden tijdens hun afslankproces heb ook ik veel bijgeleerd over onze manier van eten, denken en dat vooral iedereen verschillend is. 

 

Wanneer krijg je een oncontroleerbare drang naar eten?

 

Mensen die het slachtoffer geworden zijn van eetaanvallen hebben een oncontroleerbare drang naar eten. Deze kunnen bijvoorbeeld geen klein blokje chocolade eten maar eten de hele tablet op, kunnen geen handje chips nemen maar eten een volledige zak leeg.

‘Leg het dan toch gewoon weg’ hoor ik sommige denken… Wel zo simpel is het jammer genoeg niet. Deze oncontroleerbare drang ontstaat doordat een stofje in de hersenen geprikkeld wordt dat ons een gelukzalig gevoel geeft. Dit stofje noemt DOPAMINE.

Door het eten van fastfood, chips, chocolade, suikers en vetten wordt het stofje dopanine enorm getriggerd. 

Dit geeft een enorme piek in onze hersenen en ons lichaam ervaart een enorm gelukzalig gevoel. Eens we dit gevoel kennen willen we meer van die dingen eten. Want we willen ons goed voelen, toch?  

Maar door te veel toe te geven aan al die junkfood en te veel pieken te veroorzaken worden onze receptoren minder gevoelig voor onze dopamine. 

Hierdoor is er meer eten nodig om dit stofje weer te gaan prikkelen en meer eten lijdt op termijn tot overgewicht. 

Dit is een vicieuze cirkel waar je in belandt want overgewicht zorgt er vaak voor dat we ons niet zo goed voelen. Maar enkel het eten van véél junkfood zorgt er dan weer voor dat we ons goed gaan voelen. Frustrerend toch? 

Dus zo gemakkelijk is het voor de meeste niet om van deze eetdrang af te komen… Zeker niet omdat we deze drang gaan ervaren telkens we ons slecht voelen, stressmomenten hebben of ons vervelen.

 

HOE KOMEN WE TOCH HIERVAN AF?

 

Mijn ervaring leert me dat we even het lichaam moeten resetten. Even afstappen van alle suikers, zetmelen en verzadigde vetten zodat we terug van nul kunnen beginnen. Dit op een zeer eenvoudige manier gedaan worden door meer eiwitrijke voeding (zonder suiker) te gaan eten. Eens we ons lichaam gereset hebben kunnen we stillaan terug beginnen met het eten van kleine hoeveelheden suiker of vet maar dit op een heel doordachte manier. 

Bijvoorbeeld enkel op de momenten dat jij zelf ervoor kiest om dit te eten en niet omdat je lichaam erachter vraagt.

 

Doe dit wel enkel onder begeleiding van een ervaren voedingscoach zodat je er zeker van bent dat je op de juiste manier gestimuleerd en opgevolgd wordt.

 

Herken jij jezelf in dit artikel of wil je zelf hulp en tips bij het vermageren, aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij helpen je graag verder! --> info@w8control.be 

Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle

W8CONTROL TURNHOUT: STEENWEG OP DIEST 66, 2300 TURNHOUT, TEL : 0468 32 83 89

W8CONTROL OUD- TURNHOUT: STEENWEG OP TURNHOUT 68, 2360 OUD-TURNHOUT, TEL : 0470 39 26 52

MAIL: info@w8control.be

IBAN BE 41 0689 0420 3210         BTWNR: BE 0661.609.086        @2018 COPYRIGHT BY W8CONTROL  ®BISQI   DESIGN BY BOOST-IT.BE

EEN VRAAG? 

MAIL ONS